خواص و مضرات انجیر
نوشته شده توسط : ادمین

خواص و مضرات انجیر

خواص و مضرات انجیر , عوارض و زیان های انجیر , خاصیت ها و فواید انجیر , o hw hk dv

خواص و مضرات انجیر

انجیر یکی از میوه های تابستانی بسیار خوشمزه می باشد که مبدا آن از آسیای غربی، خاورمیانه و نواحی هند و ترکیه باشد. درخت انجیر گیاهی برگریز است و ارتفاع درخت آن به 7 تا 10 متر و عمرش به 100 سال نیز می رسد. این درخت جزیی از درختان برگ ریز است و همچنین به دلیل بومی بودن مناطق گرم در برابر گرما بسیار مقاوم است و برای محصول دهی در مناطق گرم بسیار عالی است.

در این مطلب مجموعه ای از مهم ترین خواص و مضرات انجیر را به صورت خلاصه جمع آوری کرده ایم ، برای شناخت بیشتر خواص انجیر و عوارض مصرف آن در ادامه با سایت پارسی سرا در دسته بندی خواص مواد غذایی همراه باشید.

فواید و خاصیت های انجیر

سلامت استخوان ها

انجیر دارای کلسیم، پتاسیم و منیزیم می باشد که برای حفظ سلامت استخوان ها و افزایش تراکم استخوانی بهترین گزینه می باشد. همچنین خوردن آن می تواند از شکستگی استخوان جلوگیری کند.

بهبود رشد مو

انجیر سرشار از منیزیم، ویتامین C و ویتامین E است که تمامی این مواد معدنی برای رشد مو و سلامت مو مور نیاز هستند. این مواد معدنی باعث افزایش گردش خون در پوست سر می شوند و به همین دلیل تاثیر فوق العاده بر رشد و سلامت مو خواهند گذاشت.

تقویت سیستم ایمنی بدن

انجیر حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم و منگنز و آنتی اکسیدان ها می باشد این مواد می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند که در صورت تقویت سیستم ایمنی بدن ورود انواع باکتری، ویروس و سایر بیماری ها به بدن غیر ممکن می شود.

بهبود گوارش

انجیر میوه ای ست که سرشار از فیبر است و فیبر ماده ای ست که برای سلامت و بهبود کارکرد دستگاه گوارش بسیار عالی و ضروری است. می تواند به هضم غذا در دستگاه گوارش کمک کند و همچنین حرکات روده را افزایش دهید که این کار برای درمان یبوست بسیار تاثیرگذار است.

هر شب 2 تا 3 عدد انجیر را در آب خیس کنید و صبح روز بعد با عسل میل کنید با این کار مشکل یبوست شما رفع خواهد شد. همچنین فیبر موجود در انجیر می تواند برای درمان اسهال نیز کاربرد داشته باشد و به درمان سوهاضمه و درد معده کمک می کند.

رفع چین و چروک پوست

عصاره انجیر تاثیرات ضدالتهابی و ضد کلاژن سازی فوق العاده ای داشته باشد. انجیر کار آبرسانی به پوست را انجام می دهد زیرا با افزایش سن آبرسانی به پوست کاهش می یابد و همچنین کلاژن سازی یگر انجام نمی شود و چین و چروک های بسیاری در سطح پوست پدیدار می شود.

کاهش فشار خون

انجیر به دلیل دارا بودن پتاسیم، امگا 3 و امگا 6 می تواند باعث کاهش فشار خون و جلوگیری از بروز حملات قلبی می شود. پس بهتر است این میوه پر خاصیت را در بنامه غذایی خود بگنجانید.

کاهش خطر سرطان روده بزرگ

اگر انجیر را به صورت مداوم و روزانه استفاده نمایید می تواند مانع بروز سرطان روده بزرگ شود. فیبر موجود در انجیر می تواند آلودگی های موجود در روده را از بین ببرد و دانه های فراوان آن حاوی مقادیر بالای موسین می باشد که مخاط روده را دفع می کند.

درمان بواسیر

انجیر می تواند برای درمان یبوست بهترین ماده باشد و زمانی که یبوست شما درمان شود دیگر برای دفع نیاز به فشار آوردن نیست در نتیجه بواسیر درمان می شود و دیگر عود نمی کند. دانه های انجیر نیز برای درمان بواسیر موثر است.

بهبود آسم

اگر می خواهید آسم و برونشیت را به صورت طبیعی با نسخه های گیاهی و خانگی درمان کنید توصیه می شود مخلوط دانه شنبلیله، عسل و انجیر مصرف کنید. انجیر غشای مخاطی را مرطوب کرده و ترکیبات موجود در آن با مبارزه با رادیکال های آزاد از بروز علائم آسم جلوگیری می کند. آب انجیر نیز برای تسکین آسم و برونشیت مفید است.

سلامت قلب

انجیر می تواند سطوح تری گلیسیرید موجود در خون را کاهش دهد و همین کار به سلامت قلب کمک بسیاری می کند زیرا ذرات چربی اگر در رگ ها موجود باشند می تواند باعث مسدود شدن عروق کرونر قلبی شود و مانع از رسیدن اکسیژن به آن شود و در نتیجه سکته های قلبی را در پی خواهد داشت.

آنتی اکسیدان موجود در انجیر نیز با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از انسداد شریان های عروق کرونر جلوگیری می کند. انجیر دارای فنول ها و اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 می باشد و در کاهش بیماری های قلبی تاثیرات بسیاری دارد.

تقویت قوای جنسی

انجیر برای باروری یک معجزه می شاد و مکمل جنسی طبیعی نیز محسوب می شود زیرا منبع غنی کلسیم، آهن، پتاسیم، روی و منیزیم است که از مواد معدنی حیاتی برای ترشح هورمون های جنسی آندروژن و استروژن هستند.

درمان کم خونی

انجیر دارویی عالی برای درمانکم خونی یا آنمی می باشد. خصوصا انجیر خشک که مقادیر فراوان آهن را دارا می باشد و می تواند باعث افزایش سطح هموگلوبین خون شود. سطح آهن بدن به ویژه در کودکان، زنان و دوران بارداری بسیار مهم است. اگر کم خونی دارید و یا به تازگی جراحی انجام داده اید که باعث شده میزان خون شما کم شود توصیه می شود از انجیر استفاده نمایید.

سلامت چشم

انجیر می تواند بینایی را افزایش دهد زیرا حاوی ویتامین A می باشد که برای پیشگیری از بروز دژنراسیون ماکولا و آسیب شبکه بسیار عالی ست.

کاهش کلسترول خون

انجیر دارای نوعی فیبر محلول به نام پکتین است که برای کاهش کلسترول خون بسیار تاثیرگذار است.انجیر کلسترول اضافی سیستم گوارش را از بین برده و به روده منتقل می کند.

انجیر دارای ویتامین B6 استکه مسئول تولید سروتونین در بدن می باشد و در بهبود خلق و خو و کاهش کلسترول خون موثر می باشد. اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 و فیتواسترول موجود در انجیر خشک نیز باعث کاهش سنتز کلسترول طبیعی بدن می شود.

عوارض و زیان های انجیر

واکنش های آلرژیک

اگر انجیر را بیش از اندازه مصرف کنید ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژیک مانند استفراغ، اسهال یا خارش پوست شود.

 





:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 مرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: